امروز: یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶

کلام رهبر

عزت و قدرت در سايه‏ ي تقوا و تمسك به قرآن و نترسيدن از غير خدا ممكن است.

امام حسن عسگري عليه‌السلام : از گناهاني که آمرزيده نشود اين است که گفته شود: کاش به جز بر اين گناه مؤاخذه نشوم.
خانه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از تئوری‌هایی که ما در دانشگاه‌ها برگرفته از اندیشه‌های مدرن عرضه کرده‌ایم، منشأ سکولاریزه است، گفت: این وظیفه نخبگان دانشگاه و حوزه است که متون درسی را عوض کنند.

حجت‌الاسلام نبویان، عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شب گذشته با حضور در برنامه دیروز، امروز فردا به گفت‌وگو و مناظره درباره وحدت حوزه و دانشگاه در مقابل نجفقلی حبیبی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پرداخت. 

وی در ابتدا با بیان اینکه طبق روال منطقی باید در ابتدای بحث مفهوم‌شناسی انجام دهیم و هدف خود را از بحث وحدت دانشگاه و حوزه مطرح کنیم، گفت: معنای وحدت حوزه و دانشگاه چیزی اسلامی کردن دانشگاه نیست.

وی ادامه داد: چندین عامل برای این وحدت وجود دارد که اولین عامل آن در زمینه علم است. 

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: علومی که امروز ما در اختیار داریم دارای مبانی است که از نگاه علوم انسانی مدرن به انسان برآمده است و همین علوم امروز با تعریف خاص از انسان در اندیشه مدرن در دانشگاه ما تدریس می‌شود.

نبویان با اشاره به اینکه ابزارهای مختلفی برای شناخت وجود دارد، اما علم مدرن تنها تجربه را به عنوان ابزار شناخت انتخاب کرده است، گفت: تجربه و حس با این ابزار شناخت انسان محدود می‌شود و به همین دلیل انسان نمی‌تواند عالم و خود را به درستی بشناسد و چون خود را به درستی نمی‌شناسد، براساس همین علم نمی‌تواند علومی که با آن سروکار دارد مانند اقتصاد، مدیریت، روانشناسی و ... را به درستی بشناسد و از آن بهره گیرد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه من در این بخش با دکتر حبیبی اختلاف نظر در کمال احترامی که برای ایشان قائل هستم دارم، گفت: آزادی که ما امروز در کلاس‌های حوزه داریم، در دانشگاه نداریم و حوزویان بهتر و راحت‌تر می‌توانند در کلاس بحث کنند و مباحثی را مطرح کنند.

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: مراد از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که ما سالانه یک روز کنار هم بنشینیم و به بحث در این زمینه بپردازیم. هدف اصلی از این وحدت اسلامی شدن دانشگاه است که حداقل 4 فایده و بعد دارد.

نبویان با اشاره به ابعاد اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراحل اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: ما باید در ابتدا متون اندیشه را اسلامی کنیم. در قدم دوم اساتید ما در دانشگاه باید باورشان به اندیشه اسلامی دوچندان شود و بدانند تنها در این مسیر است که می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی باور عمیق به اندیشه‌های اسلامی را در دانشگاه‌ها را سومین بعد اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: کادرسازی برای نظام ما در دانشگاه انجام می‌شود و وقتی این مساله در دانشگاه ایجاد شود، نظام ما نظامی است با مدیران اسلامی خواهد بود.

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قدم چهارم اسلامی شدن دانشگاه‌ها حاکم شدن احکام اسلامی بر ظواهر دانشگاه ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید ظواهر دانشگاه مذکر ایمان باشد و در این مسیر است که می‌توانیم اعلام کنیم در مسیر اسلامی شدن دانشگاه گام برداشته‌ایم. 

نبویان تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید براساس اندیشه عقلانی و اسلامی پیش رود.

وی در ادامه بحث با بیان اینکه دکتر حبیبی بسیار علاقه‌مند است که بحث‌های ریز و حاشیه‌ای در این گفت‌وگو مطرح شود، گفت:  به نظر من حوزویان اینگونه نیستند که ادعا کنند تنها برهانی که ما عنوان می‌کنیم درست است، بلکه آنها همواره معتقدند باید تابع برهان و استدلال بود و همواره در این مسیر حرکت کردند. 

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: هدف ما از اینکه می‌گوییم علم باید دینی شود در چهار معنا خلاصه می‌شود، یک اینکه مبانی علم باید عقلانی شود، دو  دین به عنوان مقام گردآوری بسیاری از تئوری‌ها حداقل در علوم انسانی مطرح شود، دین به عنوان مقام داوری این تئوری‌ها نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و در انتها اینکه کل علوم به هیچ‌وجه محصور به غایت نیستند و نمی‌توان غایتی را برای آنها در نظر گرفت. 

نبویان در ادامه با اشاره به اینکه آقای دکتر اصرار دارند که عنوان کنند که همه ما در دانشگاه و حوزه مسلمان هستیم و البته اینگونه هست، گفت: من از آقای دکتر سوال می‌کنم آیا کسی (حال مسلمان یا غیرمسلمان) با دروس دانشگاهی امروز ما مسلمان می‌شود یا نه.

وی ادامه داد: در بعضی از موارد با خواندن برخی از این علوم در دانشگاه‌های ما افراد دست از اسلام می‌کشند و البته کسی با خواندن این علوم مسلمان هم نمی‌شود.

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه معتقدم برخی از تئوری‌هایی که ما در دانشگاه‌ها برگرفته از اندیشه‌های مدرن عرضه کرده‌ایم، منشأ سکولاریزه است، گفت: تعارض‌هایی در حوزه علوم انسانی با اندیشه‌های اسلامی وجود دارد که باید به آن توجه شود. 

نبویان با اشاره به اینکه آقای دکتر عنوان می‌کنند خیلی از دانشجویان ما اهل نماز هستند، ولی آنها دین‌شان را از خانواده‌هایشان گرفته‌اند، تصریح کرد: سوال من این است که چرا آنها دین‌شان را از استاد دانشگاه نمی‌گیرند و چرا دروس ما دانشجویان‌مان را اگر نگوییم بی‌دین می‌کند، دین‌دار نمی‌کند؟

وی افزود: من در دانشگاه صحنه‌هایی را می‌بینم که عقلم را تحریک نمی‌کند، اما احساسم را تحریک می‌کند، کسی هم متاسفانه برای رفع کردن آن دغدغه ندارد. من زمان صدارت شما به دانشگاه آمدم و در دانشگاه شما توهین‌هایی را شنیدم و صحنه‌هایی را دیدم. اساتید بیایند به این سوالات پاسخ دهند، بعد هم به سراغ حوزویان می‌رویم. 

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به اینکه شما معتقدید علم ما سکولار است یا نه، خاطرنشان کرد: اسلامی شدن، اسلامی شدن علم است. اساتید ما باید با اندیشه‌های اسلامی آشنا شوند. این علم موجود نقصی دارد که باید برطرف شود، اما چه کسی باید آن را عوض کند، مساله دیگری است.

نبویان با اشاره به اینکه در بحث تغییر متون دانشگاه‌ها حداقل‌ به 50 سال کار نیاز داریم، گفت: این وظیفه نخبگان دانشگاه و حوزه است که بیایند متون درسی را عوض کنند.

وی افزود: من تا به حال به چند رئیس‌جمهور و وزیر گفته‌ام شما بیایید محلی را مشخص کنید و نخبگان حوزه و دانشگاه را کنار هم قرار دهیم، بدون توجه به هر بحث بیرونی آنها تولید نرم‌افزاری و تئوری کنند و برای این مرکز هزینه کنید تا این نخبه چه دانشگاهی و چه حوزوی تمرکزش تنها بر روی مساله تئوری باشد، اما هیچکدام به این مساله توجه نکردند. 

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه برعکس فرمایش آقای دکتر قدرت دست حوزه نیست، گفت: البته فحش‌های آن و مسئولیت آن بیشتر بر گردن حوزه است، اما قدرت دست ما نیست، بودجه و قدرت دست دیگران است.

نبویان ادامه داد: شما که چند سال ریاست دانشگاه را داشتید، چرا دغدغه ایجاد پژوهشگاهی را نداشتید که بیاید با جمع کردن نخبگان این کار را شروع کنند. البته این مساله بودجه و پول می‌خواهد و دلسوزی. وزیر باید دلسوز باشد، مسئول مملکت باید دلسوز باشد، اما اگر مسئول معتقد نباشد، وزیری می‌شود که می‌گوید من اصلا در این زمینه تخصص ندارم و ورود نمی‌کنم.

وی با اشاره به اینکه مدیران ما چقدر در مسائل کاری خود به این اعتقاد دارند که اگر در کشور گناهی انجام شود و این گناهان بسیار باشد، حتما عذاب می‌شوند، گفت: چه کسی می‌تواند برای این مساله دغدغه داشته باشد، بحث دیگری است که نیازمند توجه اصلی برای اسلامی شدن دانشگاه  است.

عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر عنوان می‌کنید که بسیاری از اساتید برای گرفتن ارتقاء در کلاس‌های طرح ضیافت شرکت می‌کردند پس چرا 200 استاد تمام در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند، گفت: من شرمم می‌آید از اینکه مباحثی را اینجا مطرح می‌کنم، اگر CD که در آن در خصوص اخراج شدن استادی است که به دلیل برخی از مسائل جنسی از دانشگاه اخراج شده است به شما نشان دهم، آیا باز هم می‌گویید او حق طبیعی داشته است؟

وی گفت: دانشجویی که بسیاری از دخترهای دانشگاه از او به دلیل روابط نامشروع جنسی شکایت داشته‌اند، آیا باز هم برای او حق تحصیل قائلید؟ پس نگویید حق تحصیل و تدریس دارند، باید بحث شود و این مساله مورد توجه قرار گیرد.

نبویان با بیان اینکه من هم مثل شما می‌گویم قانون باید رعایت شود، گفت: قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم آن را تعیین کرده‌اند، باید اجرایی کنیم و امروز سند دانشگاه اسلامی از این قوانینی است که تعیین شده است و دولت و آقای فرجی دانا به عنوان وزیر باید آن را در دانشگاه‌ها اجرایی کنند، زیرا همه ما باید قانونگرا باشیم.

وی در پایان گفت: قطعا ما باید نسبت به دانشجویان‌مان بیشتر توجه کنیم و مراد از وحدت حوزه و دانشگاه اسلامی شدن آنهاست و به جز این معنای دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

 

دیدگاه ها

ارسال کردن دیدگاه جدید

پرسش امنیتی
این سئوال امنیتی جهت جلوگیری از تکمیل فرم توسط نرم افزارها می باشد.
Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر فوق را تایپ نمایید.