امروز: یکشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۶

کلام رهبر

عزت و قدرت در سايه‏ ي تقوا و تمسك به قرآن و نترسيدن از غير خدا ممكن است.

امام جواد عليه‌السلام فرمود: «سه چيز است که هر کس آن را مراعات کند پشيمان نگردد: 1- اجتناب از عجله، 2- مشورت کردن ، 3- توکل بر خدا در هنگام تصميم‌گيري.»  
خانه

حجت‌الاسلام نبویان گفت: از همان ابتدای دوران اصلاحات گفتم که طرف مقابل ما در هیاهو و غوغاسالاری بسیار هنرمند است اما از بحث‌های منطقی فرار می‌کند.

مناظره بررسی کثرت‌گرایی دینی با محوریت کتاب “صراط‌های مستقیم” عبدالکریم سروش با حضور حجت‌الاسلام نبویان در دانشگاه علم‌وصنعت برگزار شد.

علیرضا علوی‌تبار طرف دیگر این مناظره کمتر از چند ساعت مانده به شروع این مراسم با مسئولین برگزاری تماس گرفته و می‌گوید “درحال حاضر از کلاس درس آمده‌ام و در حال استراحت و درانتظار تشکیل کلاس بعدی هستم”.

مسئول برگزاری مراسم ضمن بیان سخنان ذکر شده گفت: با علوی‌تبار از ماه‌ها پیش برای حضور در این مناظره صحبت شده بود.

در عین حال نبویان با ذکر خاطراتی از حضور در دانشگاه‌های مختلف گفت: بارها پیرامون این موضوع برای مناظره دعوت شده‌ام اما طرف مقابل در ساعات آخر مانده به مراسم حضور خود را لغو کرده است.

وی افزود: از همان ابتدای دوران اصلاحات گفتم که طرف مقابل ما در هیاهو و غوغاسالاری بسیار هنرمند است اما از بحث‌های منطقی فرار می‌کند.

نبویان در ادامه با ورود به بحث کثرت‌گرایی به تعریف واژه پلورالیزم پرداخت و آن را مرکب از دو واژه “پلورال” و “ایزم” دانست و گفت: پلورال به معنای کثرت است و ایزم به معنای باور، اصالت و مکتب است. و پلورالیزم به طور کلی به معنای کثرت‌گرایی.

وی موضوع مورد بحث خود را مشخصاً پلورالیزم دینی مطرح کرد و تقسیم‌بندی دین در غرب را به این شکل دانست “ادیان ۲ دسته هستند، ادیان توحیدی که شامل اسلام، یهودیت ومسیحیت است و ادیان غیر توحیدی نیز سایر اعتقادات مانند، گاوپرستی و غیره هستند.”

وی افزود: ادعای طرفداران پلورالیزم دینی این است که تنها یک دین نداریم و همه ادیان حق هستند و این به معنی آن است که اسلام به همان اندازه حق است که گاوپرستی نیز حق است که سند این گفته در صفحه ۴۵ کتاب “صراط‌های مستقیم عبدالکریم سروش” و در برهان دهم آن موجود است.

وی سپس بخشی از دیباچه صراط‌های مستقیم را خواند که در آن روح پلورالیزم در قائل بودن حقانیت برای تمامی ادیان دانسته شده است و بحث اصلی در پلورالیزم پیرامون حقانیت شکل می‌گیرد.

نبویان گفت: اگر طرفداران پلورالیزم بتوانند ثابت کنند که حتی فقط همین ادیان توحیدی هم حق هستند ما از اعتقادات خود و مخالفت با آنها دست خواهیم کشید.

وی سپس بخشی از صفحه ۱۶۳کتاب صراط‌های مستقیم را خواند که در آن نوشته شده است “مراد از حقانیت مطابقت با واقع است.”

نبویان افزود: بنابر اعتقادات سروش بحث پلورالیزم در مشترکات نیست بلکه در مختلفات است و وقتی می‌گوییم اسلام، یهود و مسیحیت به خدا اعتقاد دارد این محل بحث نیست و پولاریزم وقتی مطرح می‌شود که به عنوان مثال در مسیحیت اوصافی برای خدا مطرح شود که مورد قبول اسلام نباشد.

وی گفت: در مسیحیت اعتقاد بر این است که خداوند صاحب فرزند است و در اسلام این اعتقاد نه تنها وجود ندارد بلکه نفی نیز می‌شود؛ حال با توجه به اعتقاد پلورالیزم مبنی بر حق بودن همه ادیان و با توجه به اینکه مراد از حقانیت مطابقت با واقع ذکر شد چطور خداوند در واقع می‌تواند هم فرزند داشته باشد و هم فرزند نداشته باشد؟

نبویان پلورالیزم را با اندیشه برون‌دینی باطل دانست چراکه از آن اجتماع نقیضین حاصل می‌شود.

دیدگاه ها

ارسال کردن دیدگاه جدید

پرسش امنیتی
این سئوال امنیتی جهت جلوگیری از تکمیل فرم توسط نرم افزارها می باشد.
Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر فوق را تایپ نمایید.